În cartea Însetat după Dumnezeu, John Piper ne dă o imagine bogată a închinării, care aduce împreună Adevărul lui Dumnezeu, Duhul lui Dumnezeu, duhul nostru uman şi răspunsurile noastre felurite de bucurie, reverenţă, mulţumire, consacrare şi ascultare. Este o imagine a felului în care este încălzită o cameră. Ce avem într-o asemenea imagine? Avem combustibilul (lemnul) care arde, focul, furnalul sau soba, şi căldura care rezultă.
,,Combustibilul închinării este viziunea adevărată despre măreţia lui Dumnezeu – adevărul lui Dumnezeu; focul care face combustibilul să ardă cu putere este atingerea Duhului Sfânt; furnalul pus din nou în funcţiune şi încălzit prin focul adevărului este duhul nostru reînnoit; iar căldura sentimentelor noastre care rezultă este închinarea puternică ce se manifestă sub forma mărturisirilor noastre, a tânjirilor, a aclamaţiilor, a lacrimilor, a cântecelor şi strigătelor noastre, a capetelor noastre plecate, a braţelor ridicate şi a vieţilor noastre trăite în ascultare.”
John Piper. Însetat după Dumnezeu. Braşov: Editura Neemia, 2005, p.78
Cum este Cuvântul lui Dumnezeu combustibilul închinării?
1. Cuvântul este temelia pentru închinarea personală – închinare ca mod de viaţă.
Citirea şi meditaţia din Cuvântul lui Dumnezeu ”hrăneşte” comuniunea mea zilnică cu Dumnezeu; este ”lumină pe cărarea mea”.
Dă un exemplu concret şi recent în care Dumnezeu ţi-a vorbit despre ceva specific prin Cuvântul Lui.
2. Cuvântul este temelia pentru Revelaţie şi Răspuns în experienţele de închinare comunitară.
Dacă ne gândim la închinare ca revelaţie şi răspuns, atunci principalul mod în care Dumnezeu ne vorbeşte sau Se descoperă pe Sine este prin Scriptură. În închinarea comunitară aceasta înseamnă mai mult decât faptul că Dumnezeu vorbeşte prin predică sau prin timpul de învăţătură. Scriptura este de asemenea temelia diverselor moduri in care răspundem în închinare.
Menţionează câteva atribute ale lui Dumnezeu care au semnificaţie deosebită pentru tine şi care sunt revelate prin Scriptură.
3. Cuvântul este punctul de pornire pentru structură sau formă în închinare
Câteva exemple ar fi Psalmul 95, Isaia 6, şi Tatăl nostru din Matei 6
Menţionează o experienţă în închinare în care un pasaj din Scriptură a dat unitate structurii închinării, a îmbunătăţit experienţa întreagă.
4. Cuvântul este punctul de pornire pentru felurite exprimări în închinarea noastră
Exemple:
- Citirea din Cuvânt – un individ sau în comun; unison sau în formă responsorială
- Cântarea din Cuvânt – direct din Scriptură; parafrazată sau inspirată din Scriptură; cântată spontan din Scriptură.
- Cuvântul lui Dumnezeu comunicat prin dramă, prin pantomimă, sau prin imagini – video, picturi, poze
Menţionează câteva moduri felurite în care Cuvântul lui Dumnezeu este citit, cântat sau prezentat în închinarea comunitară.
5. Cuvântul lui Dumnezeu este punctul de pornire pentru evaluarea şi alegerea cu grijă a celor mai potrivite expresii pentru închinarea noastră – cântări, alte expresii artistice.
Expresiile sunt evaluate şi alese cu grijă cu privire la conţinutul lor biblic şi la fidelitatea adevărului biblic.
Să ne întoarcem la afirmaţia lui John Piper şi să ne gândim la experienţele în închinare din bisericile în care slujim:
- Câtă atenţie este dată combustibilului închinării, Cuvântul lui Dumnezeu, în închinare?
- În ce feluri trebuie dată o atenţie şi mai mare Cuvântului lui Dumnezeu în conţinutul închinării?
- Care sunt câteva moduri prin care ai văzut Duhul Sfânt lucrând în închinarea comunitară, însufleţind inimile celor prezenţi la închinare? Trebuie să avem mare grijă la „evaluarea” experienţelor în închinare bazate pe semne exterioare.
- Descrie exprimări diverse (moduri specifice) în închinarea voastră ca şi biserică.
- În care din aceste exprimări există nevoia de a mări diversitatea, astfel încât să fie incluse atât implicarea minţii cât şi a sentimentelor?
- Menţionează câteva moduri care îmbogăţesc structura închinării, prin care credincioşii pot fi încurajaţi în exprimările diferitelor sentimente în închinare?
- În ce cazuri muzica devine „combustibilul închinării”?
- Care sunt câteva implicaţii negative atunci când muzica devine „combustibilul închinării”?